Syv minutters snarvei ga 64.000 kroner i bot - Norges Skogeierforbund
Hopp til innholdet arrow_downward
Redaksjonen Skog

Syv minutters snarvei ga 64.000 kroner i bot

En tømmerbilsjåfør fikk nylig 64.000 kroner i bot for å ha kjørt tømmerbil med totalvekt på 64.5 tonn over en bro som er klassifisert for 50 tonn. I tillegg forsøkte han å lesse av før […]

Av: Roar Ree Kirkevold
access_time Publisert

Et lokalt tømmertransportfirma fra Nord-Trøndelag med lokalkjent sjåfør tok syv minutters snarvei (4,5 kilometer) over Midjobrua i Steinkjer sentrum. Brua var godkjent for 50 tonns totalvekt, mens tømmerbilen veide 64,5 tonn. Det ble dyrt.

 

Klokken seks om morgenen stanset utekontrollen til Statens vegvesen tømmertransporten fordi de mistenkte overlast.

 

– Vi har selv observert at det ofte ser ut til å bli kjørt tyngre last tidlig på morgenen og kvelden, og bestemte oss derfor for å ha en kontroll, sier Trine Giskås, faggruppeleder for utekontrollen i Nord-Trøndelag til Trønder-Avisa.

Lasset skulle til Skogn omtrent fem mil lenger sør, men sjåføren ble beordret til trafikkstasjonen for kontroll. Da kontrollgruppen kom dit, så de ikke noe til sjåføren og fattet mistanke. Derfor kjørte de til det lokale sagbruket. Der fant de både bil, sjåfør og last. Eller rettere sagt, deler av lasten, for han hadde allerede losset deler av lasset. Sjåføren innrømmet forsøket på juks.

– Dette ble veldig dumt, skal han ha sagt til Statens vegvesens folk. Så måtte lasset lesset på igjen og kontrollvekten viste 64,5 tonn, altså 14,5 tonn mer enn broen var godkjent for.

Boten ble på 64.500 kroner og siden han forsøkte å lesse av, ble han også politianmeldt for forholdet.

Senere samme dag ble to andre lastebilsjåfører tatt på samme sted. Den ene kjørte asfaltrester og veide 4,1 tonn for mye. Han fikk et forelegg på 16.000 kroner. Den andre fikk 11.000 kroner.

 

 

Vi er helt klare på at all tømmertransport skal foregå lovlig, sier daglig leder i Transportselskapet Nord, Frode Moen til Skog.no. De koordinerer tømmertransport med 50 tømmerbiler i et større distrikt, hvorav 80 prosent av de 1,4 millioner kubikkmeterne fraktes for Allskog. Det var de som også koordinerte den bøtelagte frakten, selv om akkurat denne lasten ikke var på oppdrag fra Allskog.

 

– I dette tilfellet har vi gjort slik vi alltid gjør, forteller han. Det betyr at transportøren fikk en godkjent rute å kjøre. Den dannet grunnlaget for oppdraget.

– At sjåføren i stedet valgte å ta snarveien over broen, må han stå for selv. Alle som har oppdrag for oss har skrevet under på at de skal kjøre lovlig. Vi synes det er sterkt beklagelig at noen velger å ta slike «snarveier», sier han.

 

Frode Moen sier at Statens vegvesen stadig kontrollerer tømmertransporten, men at dette er den høyeste boten han har hørt at noen har fått i hans tid i bransjen. Satsene gjelder for hele landet og ble doblet ved inngangen til 2017.

– Det er sjåførene som har ansvaret for at de kjører lovlig, og vi er svært nøye på at vi legger opp til at alt skal foregå etter gjeldene lover og regler, avslutter han.